De castingbureaus

De meeste figuranten komen bij de productie via een castingbureau. Er zijn heel veel verschillende castingbureaus maar ze hebben allemaal één ding gemeen, het leveren van mensen voor filmopnames. Daarvoor hebben de bureaus meestal een uitgebreid databestand waarin allerlei type mensen zijn opgenomen die zich beschikbaar hebben gesteld voor filmopnames.

Je moet deze bureaus  meer zien als een soort uitzendbureau waarbij je jezelf kunt aanmelden. Heel vaak werken regisseurs en producenten met vaste kontakten en het is dan ook raadzaam jezelf bij meerdere bureaus te laten inschrijven om de kans te vergroten leuke opdrachten te krijgen. Er zijn overigens ook castingbureaus die zich specialiseren in bepaalde doelgroepen. Denk bijvoorbeeld aan kindercastings en voor mensen uit de professionele hulpverlening. Na verloop van tijd voel je zelf wel of je bij de juiste bureaus bent aangesloten.

Zodra je jezelf inschrijft worden er heel veel vragen gesteld. Veel daarvan gaan over het uiterlijk en de kenmerken. Hoe lang ben je? Welke kleur ogen? Wat is je confectiemaat? Wat is je gewicht? Etc, etc. Al deze dingen kunnen belangrijk zijn voor de productie en je dient daar correcte informatie voor aan te leveren. Het goede is dat deze informatie vrijwel uitsluitend door het castingbureuau zelf wordt gebruikt en niet wordt verkocht aan derden ,hoewel je dat natuurlijk nooit met zekerheid kunt zeggen. Je legt toch een deel van je persoonlijkheid op tafel en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Het kan overigens wel zijn dat een castingbureau je soms wat meer kan bieden dan enkel figuratie. Sommige zijn inderdaad  hoofdzakelijk gespecialiseerd in figuratie maar  de allrounders hebben ook echte rollen te verdelen. Als je kijkt bij de aftiteling van series en films zie je meestal de naam van de betrokken bureaus voorbijkomen. Je kan eens informeren wat ze voor jou in de aanbieding hebben. Voor echte rollen is het belangrijk dat ze bewegend beeldmateriaal hebben wat in vaktermen de showreel heet. Ook zul je voor echte rollen soms auditie moeten komen doen. Je kunt dan fysiek op het bureau laten zien wat jouw kwaliteiten als acteur of actrice zijn voordat ze je gaan aanbieden bij de producent. 

Iedereen is mooi

Veel mensen schijnen te denken dat je een mooi model moet zijn om jezelf te laten inschrijven maar het tegendeel is waar. Castingbureaus willen een zo breed mogelijk aanbod van mensen hebben en dus is iedereen welkom. Het maakt niet uit of je een prachtig fotomodel bent of een onopvallend type. Iedereen is mooi en goed genoeg voor een filmproductie. Een castingbureau is iets heel anders dan een modellenbureau en je weet nooit  waar een producent naar op zoek is, dus laat je daar niet door tegenhouden. 

Wel wordt vaak gewerkt met stereotypen, dat wil zeggen dat ze graag mensen kiezen waarvan de kijker gelooft wat hij ziet. Een tattoo-biker als kleuterleider is minder geloofwaardig dan een jonge vrouw van 25. Het publiek moet als het ware zonder nadenken geloven wat het te zien krijgt zodat de aandacht volledig op de echte acteurs blijft liggen.

In het dagelijks leven zou dat onaanvaardbare discriminatie zijn maar bij de film moet men daar rekening mee houden om de kijker niet af te leiden. Het is daarom dat je bij de aangeboden opdrachten meestal wel een nauwkeurige beschrijving vindt van wat ze precies zoeken. Termen als “heer van Kleur” en “stevige dame” zijn zo enkele termen die gebruikt worden. Wanneer een castingbureau specifieke huidskleur vraagt heeft dat niets met hun persoonlijke voorkeur te maken maar met de setting waarin de scène wordt gedraaid. Als je een Surinaams gezin filmt is het logisch dat alle film-familieleden van Surinaamse afkomst zijn. Stereotypen komen dus vaak voor maar dat is nooit negatief bedoeld. We hebben meegemaakt dat een reeds gedane boeking werd afgezegd vanwege de huidskleur van de figurant omdat die niet paste in het tijdsbeeld van een historische opname. Dat gebeurt nu eenmaal en je moet als figurant daarvoor openstaan en dat accepteren. Hoe meer je met een castingbureau te maken krijgt des te beter kunnen ze je inschatten en hoe prettiger de samenwerking wordt.

 

Foto's

Het is zinvol en noodzakelijk om je gegevens en vooral je foto's up-to-date te houden omdat dat het eerste is waar de regie naar kijkt. Als ze iemand zoeken met blond haar en je komt als brunette op de set kan dat voor wrijving zorgen en zelfs een reden zijn om je weer naar huis te sturen.

Had je eerst lang haar en nu ineens een kort koppie? Dat willen ze dan graag weten bij de casting. Zorg ervoor dat je altijd de meest actuele informatie beschikbaar hebt. De meeste castingbureaus hebben een online systeem dat je zelf kunt bijwerken. Hoe beter de foto's zijn des te sneller maak je kans op een opdracht. Die foto's hoeven niet per se van een topkwaliteit te zijn maar goede foto's helpen de regie wel bij het maken van de juiste keuze.

Als je verschillende stijlen laat fotograferen kan het zijn dat het oog van een producent zomaar bij jou blijft hangen maar ze zijn zo gespecialiseerd dat ze ook door de verpakking heen kunnen kijken. Bovendien zijn er ook specifieke opnames waarbij het uiterlijk van een persoon wel belangrijk is, denk dan bijvoorbeeld aan reclamefilmpjes. Het kan namelijk zijn dat ze toevallig net op zoek zijn naar die gezellige buurvrouw voor een filmpje over een buurtsupermarkt en jij hebt in hun ogen de perfecte uitstraling. Je zou niet de eerste zijn die er ineens een leuke carrière aan overhoudt.

Er zijn gespecialiseerde fotografen die hele goede castingfoto's kunnen maken en die je precies kunnen vertellen wat je moet meebrengen voor een goede fotosessie. Maar om te beginnen kun je ook een familielid vragen een paar passende kiekjes van je te laten maken met een goede camera. De meeste telefoons hebben tegenwoordig een vrij goede camera en daarmee kom je een heel eind. Ook voor de foto's geldt dat hoe meer je gaat figureren, des te betere foto's  je wilt hebben. Uiteraard kun je ook op de set leuke foto's laten maken door een medefigurant maar zorg er wel voor dat je geen plaatjes maakt waar de regie problemen mee heeft. Kijk even in je Quitclaim en Callsheet wat er staat over fotograferen. Maar zelfs als er niets over staat dan zijn er nog bepaalde gouden regels waar je je aan dient te houden.

Bovendien maakt het voor de regie en het castingbureau niet uit of je samen met een bekende acteur op de foto staat, ze hebben liever neutrale foto's waar jij opstaat zoals je in het echt bent. Gekke bekken of veel schmink zijn eerder storend dan dat ze een goede bijdrage kunnen leveren.

Vaardigheden en hobby's

Naast uiterlijke kenmerken zijn soms ook vaardigheden belangrijk. De meest gekke dingen kunnen van belang zijn bij de keuze van een rolletje voor je. Regelmatig heeft men voor de film bedienend horecapersoneel nodig. Dus kun je tappen of lopen met volle dienbladen dan kan dat heel goed zijn om door te geven. De gekste dingen kunnen een rol spelen bij de keuze voor een figurant of edel-figurant zonder dat je het beseft. Met enige regelmaat zoeken ze mensen die specifieke rijbewijzen hebben om als figurant te mogen fungeren als vrachtwagen- of heftruckchauffeur bijvoorbeeld.  Of misschien heb je wel een certificaat als duiker of ben je een goede basketballer? Dagelijks staan er honderden figuranten en acteurs op filmsets en die opnames zijn allemaal in verschillende settings.  Je weet nooit wat voor scènes ze willen gaan draaien en alles kan belangrijk zijn van je beroep tot je hobby. Speel je Tennis? Kun je paardrijden of een instrument bespelen? Zet het in je CV, wie weet krijg je ineens een waanzinnig leuke rol die jou op het lijf geschreven is.

Naast personen zoekt het castingbureau soms ook ander dingen zoals specifieke auto's, dieren of attributen. Hou in de gaten wat gevraagd wordt en wie weet kun je iets betekenen.

 

De verloning

Daar is nog zeker ruimte voor verbetering, hou er in ieder geval rekening mee dat dit even kan duren.

Het voordeel van een castingbureau is dat je geen eigen bedrijf of ZZP'er hoeft te zijn om om te kunnen figureren. Het castingbureau regelt alles voor je en je krijgt een Nettobedrag op je rekening. In de regel zijn dat hele lage bedragen die in de praktijk nauwelijks de vervoerskosten dekken. Als je in Amsterdam woont en lopend naar de set kunt gaan kun je nog wat verdienen maar kom je met je eigen auto dan is dat al een ander verhaal. Heel soms worden rollen aangeboden die wat beter verdienen maar dan kom je automatisch bij de Edelfiguratie of specials terecht.

Zeer incidenteel word je op de set zelf betaald en krijg je een envelop met jouw gage, maar meestal loopt dat via het castingbureau en dat kan heel lang duren. In 1 van de voorkomende gageverklaringen staat bijvoorbeeld dat je binnen drie maanden betaald wordt. Ervaring leert dat het meestal zeker enkele weken duurt voordat het geld op je rekening staat, uitzonderingen daargelaten. Slechts in een enkel geval stond het al de andere dag op de rekening.

Dat heeft ermee te maken dat de castingbureaus vaak zelf eerst hun geld moeten ontvangen van de productiemaatschappij en pas daarna de verloning voor je in orde kunnen maken. Bij sommige castingbureaus weet je vooraf of de verloning via het castingbureau loopt of rechtstreeks via de producent. Bij dat laatste komt de betaling meestal wat sneller.

De Quit-claim

Zodra je geselecteerd bent door de casting en de productie krijg je te maken met een contract. In de filmwereld wordt dat een Quit-claim genoemd en die is heel belangrijk voor een producent. Door het ondertekenen van dat document doe je afstand van je portretrecht en verklaar je de genoemde voorwaarden te accepteren.

Met dat afgestane portretrecht wordt bedoeld dat je achteraf nooit kunt verlangen dat je niet in beeld wilt komen. Stel dat je achteraf gezien toch spijt krijgt dat je aan de filmproductie hebt meegedaan en wilt voorkomen dat je herkenbaar in beeld komt dan voorkomt de Quit-claim dat de producent de hele film opnieuw moet knippen en plakken om jou eruit te halen. Ook kan hij beelden van jou gebruiken voor promotie van het project. Simpelweg gezegd kan een producent achteraf met de beelden doen wat hij wil zonder dat jij daartegen bezwaar kunt maken.

Tevens staan er soms aanvullende voorwaarden zoals het verbod om te fotograferen en om beelden en informatie met anderen te delen. Dit voorkomt dat het verloop van een film al op voorhand bekendgemaakt wordt en er bijzonderheden uitlekken. Bij normale producties is het meestal een kleine overeenkomt met weinig bijzonderheden en mag je zonder probleem filmen en fotograferen. Wel wordt verwacht dat je geen specifieke informatie over een productie op social media gaat zetten om spoilers te voorkomen.

Hieronder vinden we een praktijkvoorbeeld van een vrij uitgebreide Quit-claim. We kunnen hieruit opmaken dat het een zeer kostbare en belangrijke productie betreft.

Voorbeeld Quit-claim

De Callsheet

Een callsheet is in de regel een email van het castingbureau waarin staat hoe laat je op de set moet zijn en waar op welke locatie, op welk adres het precies is. Ook staat er meestal in welke kleding gevraagd wordt en of er bepaalde bijzonderheden zijn. Bijvoorbeeld dat je je bij aankomst moet melden bij een bepaald persoon of waar je je auto kunt parkeren als dat mogelijk is. Ook staat er vaak een telefoonnummer in dat je kunt bellen als je in de file staat o.i.d. Het is niet echt de bedoeling om dat nummer als algemeen informatienummer te gebruiken omdat de productie het te druk heeft om op alles in te gaan. 

Ook staat er in de callsheet vaak de rol die je speelt, bijvoorbeeld: "winkelend publiek" of  "toeschouwers in een theater".

Dit document is heel belangrijk en dient goed te worden gelezen. Soms staat er bijvoorbeeld dat je iets speciaals mee moet nemen of dat je door de dag op meerdere locaties moet zijn. Dat is dan weer handig om te weten in verband met parkeren of openbaar vervoer.

De opdrachten

Nadat je het hele proces van inschrijven hebt doorlopen kun je op jacht gaan naar leuke opdrachten. Bij de meeste castingbureaus vind je een actuele lijst van opdrachten waarvoor je je kunt inschrijven. Je begint met het aanbod goed door te lezen om te kijken of jij aan het profiel voldoet. Vaak staan er lichaamskenmerken waar je aan moet voldoen zoals, Man/vrouw, lang/kort, Dik/dun, kleur en lengte van het haar en natuurlijk je algemene uitstraling en soms ook huidskleur. Al deze zaken en nog vele meer kunnen worden omschreven in de aangeboden opdrachten. Daarna ga je ook kijken op welke dag die opname dan plaatsvindt, je moet zeker weten dat je ook echt kunt die dag. Bovendien zijn er soms meerdere draaidagen waarvoor je aanwezig moet zijn, ook die dagen moet je in je planning opnemen.

Een voorbeeld van een figuratie-aanbod

De opdrachten kunnen heel verschillend zijn, van film tot televisie en commercials. Vaak staat er bij waar de opnames plaatsvinden en hoeveel je er voor krijgt. Ook zie je meteen of je nog een extra reiskostenvergoeding zal krijgen. Soms krijg je ook een extra bedrag als je onverhoopt tot na 12 uur 's nachts moet figureren.

Meestal kunt je met een simpele druk op de knop op de website jezelf aanmelden en incidenteel moet je dan nog wat extra vragen beantwoorden zoals of je een Coronatest wilt ondergaan en of je ervaring hebt met acteren.

Zodra je jezelf hebt aangemeld begint het wachten op de uitslag, verwacht die uitslag niet meteen want dat komt niet zo vaak voor. Het is zeer vervelend voor je planning maar heel vaak hoor je pas de dag van te voren of je geselecteerd bent voor een rol. In sommige gevallen krijg je pas 's avonds laat te horen waar je de andere dag om 7 uur 's morgens moet zijn. Je kunt dan beter alvast wat kleding paraat hebben liggen omdat het anders wel heel kort dag wordt. Dat het zo lang duurt ligt niet aan het castingbureau maar aan de producent die pas laat de keuzes doorgeeft.

Eenmaal geboekt moet je zorgen dat je ook echt komt anders loop het spaak bij de productie. Maar het kan ook gebeuren dat de opnamedag ineens wordt verplaatst of zelfs komt te vervallen. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Van ziekte van 1 van de acteurs tot annuleren van een bepaalde scène of omslaande weersomstandigheden. Bij een afzegging vanuit de kant van de productie is het niet gebruikelijk dat er enige compensatie volgt. Zelfs als je op de dag zelf ineens te horen krijgt dat de opname afgezegd is kun je helaas geen aanspraak maken op een vergoeding.