De kleding / Make-up

Dit is eigenlijk het meest belangrijke aspect van een figurant. Bijna altijd krijg je voorafgaand aan de opname een email waarin word beschreven welke kleding je mee moet nemen en aan welke eisen dat moet voldoen. Vaak willen ze geen opvallende kleuren of niet helemaal zwart of wit omdat dat te veel opvalt of moeilijk te belichten is. Bedenk dat een figurant meestal het “AchtergrondBehang” is en geen aandacht van de acteurs of de scène mag wegkapen, maar ook hierop zijn uitzonderingen waarbij dit juist wel het geval is. Lees je kledingvoorschrift heel goed door en probeer je voor te stellen hoe de regisseur de scène voor zich ziet. Als je hoopt goed in beeld te komen dan word de kans daarop groter als je de juiste en passende kleding bij hebt.

Het is belangrijk dat je een goede collectie bij je hebt zodat de kledingafdeling samen met jou de juiste stijlen kan uitzoeken. Dat zijn er soms meer dan 1 omdat de opnames voor verschillende situaties gebruikt kunnen worden. Stel dat je in een trainingspak in een winkel rondloopt maar in de volgende scène een theaterbezoeker bent dan is het wenselijk om een ander soort kleding te dragen.

Hoe beter jij je voorbereidt des te groter is de kans dat je een leukere rol krijgt toebedeeld waardoor je zoals gezegd vaker in beeld bent als je dat zou willen. Natuurlijk heeft de “kledingafdeling” soms ook wel wat extra's mee maar het leuke van figureren is ook juist het zoeken naar aparte kleding in bijvoorbeeld kringloopwinkels. Denk aan de tijd van de 60's tot de 90's. Ook is het aan te bevelen om te kijken naar mooie avondkleding, een mooie jurk of een kostuum dat precies past en van jezelf is voelt beter dan dat je de hele opname met veiligheidsspelden moet gaan rondlopen. Het zoeken naar filmkleding voor jezelf kan een hele leuke bezigheid zijn. Kringloopwinkels en sites als Marktplaats bieden soms hele mooie pareltjes. Bovendien is het ook heel prettig voor de kledingafdeling als je zelf mooie spullen meeneemt omdat ze voor elke figurant een beperkte tijd hebben.

Je weet meestal vooraf in welke tijdsperiode de opnames zich afspelen en je kan dan heel specifiek je kleding uitzoeken. Ga vooral niet op zoek naar kleding die je zelf zou dragen omdat je het mooi vindt maar probeer je in te leven in de wereld van de film. Kijk naar oude films en series om een idee te krijgen wat toen de mode was.

 

Leuke goed passende kleding in allerlei stijlen vind je met name in de verschillende kringloopwinkels en op sites als Marktplaats. Zoek eens op internet naar foto's uit de jaren 70 en 80 dan komen de ideeën vanzelf. De kledingafdeling zal heel blij zijn met een ruime keuze uit je koffer.

Ook schoenen zijn belangrijk

Ook schoenen horen bij de kleding. En zelfs als je nooit met bepaalde schoenen loopt kan je ze toch het beste in je collectie opnemen. Je loopt anders het risico dat je een hele opnamedag met schoenen moet rondlopen die niet comfortabel of te klein zijn. Probeer in ieder geval wat onopvallende sneakers en nette bruine of zwarte schoenen zonder logo's mee te brengen dan ben je al een heel eind.

Het is ook handig om makkelijke instapschoenen bij je te hebben zodat je niet de hele dag op filmschoenen hoeft rond te lopen.

Accessoires: Neem bij voorkeur ook een zakje mee met wat leuke dingen zoals sjaaltjes, kettingen, brillen etc.

Verwacht ook niet te veel mooie passende kleding van de kledingafdeling, ze zullen je best willen helpen maar hebben vaak alleen bij wat de scène van hen verlangt. Soms is er voor figuranten zelfs helemaal geen kleding beschikbaar en moet je het doen met wat jezelf meebrengt. Wie geen interessante kleding heeft loopt de kans om ergens achteraan in een hoekje te worden geplaatst tijdens de opnamen.

Niet zelden wordt er in een heel ander seizoen gedraaid dan waarin zich de scène afspeelt. Lees dus echt altijd goed na in welke tijd een opname zich afspeelt zodat je daar je kleding op kunt afstemmen.

Een dringend advies van een ervaringsdeskundige is: neem wel altijd een warme jas of vest mee, zelfs als het weer best lekker is. Soms moet je uren buiten in een tentje gaan zitten wachten tot de volgende scène en dan krijg je het vlug koud.

Tot slot: Als je vaker gaat figureren is het heel goed om altijd een leuke collectie in verschillende stijlen paraat te hebben. Veel vaste figuranten hebben een stevige rolkoffer die altijd klaarstaat. Soms komen de opdrachten ook heel onverwacht omdat ze ineens mensen te kort komen.

Afhankelijk van de verschillende kostuums kun je je papieren en je telefoon gewoon in je zak bewaren. Maar bij middeleeuwse of barok-kleding bijvoorbeeld is dit niet zo vanzelfsprekend. Neem ook zeker geen hele dure dingen zoals een I-watch of iets dergelijks mee op de set, er is een kans dat je hem moet afdoen tijdens de opnames.  Veel smartwatches lichten op zodra er een beweging gemaakt wordt en dat kan storend zijn voor de film.

Er zijn verschillende manieren om je spullen veilig te stellen tijdens de opnamedag. Kijk bijvoorbeeld  of jouw koffer een apart gedeelte heeft om je waardevolle spullen in op te bergen, de productie neemt geen verantwoordelijkheid voor verloren of gestolen spullen en ze zullen je ook niet vlug helpen om spullen in bewaring te nemen. Ook zijn er mapjes te koop die je aan een koortje om je nek onder je kleding kunt dragen en waar je je papieren en telefoon in kunt bewaren, dat kan een goede optie zijn.

voorbeeld van een typische kostuum-briefing

De Make-up

Naast de kleding is er bij grote producties ook aandacht voor de make-up en de haren. Afhankelijk van het soort productie zijn er tal van manieren om mensen een ander uiterlijk te geven. Soms moet er een zwerver worden gecreëerd, soms een mooie Barok-pruik en soms ook een complete make-over met aangemeten lichaamsdelen en lenzen.

Bij de holding is er vaak een aparte afdeling waar visagisten en kapsters hun magie laten gelden.

Bij de kleine figuraties is er vaak slechts een beetje aandacht voor de haren als je direct in beeld komt.

 

Kledingmaten

Bij de casting worden veel kenmerken en maten gevraagd, naast een setje actuele foto's. Meestal zijn die maten niet zo heel erg belangrijk voor simpele figuraties maar af en toe worden mensen daar speciaal op geselecteerd. Je weet vooraf nooit wat voor film er wordt gedraaid en welke wensen de productie aan een castingbureau heeft doorgegeven.

Uiterlijke kenmerken zijn het makkelijkst te beschrijven. Dingen als algemeen uiterlijk (Europees, Aziatisch, Afrikaans etc.) zijn redelijk simpel te beoordelen evenals de kleur van de haren en ogen bijvoorbeeld. Let erop dat er ook verschillen zitten in de lichaamsbouw van diverse culturen. Een Aziatisch lichaam is meestal niet hetzelfde als een Europees bijvoorbeeld en de kledingafdeling heeft vaak normale basiskleding bij zich. Je weet zelf hoe moeilijk het is om in een gewone winkel passende kleding te vinden, en op de set heb je daarin nog minder keuze. Ook daarom is het al verstandig om eigen kleding mee te nemen die echt bij je past. Stretch-kleding is ook meestal wel wenselijk omdat die een mooie pasvorm heeft. Vooral bij de achterkant zie je vaak of iemand in de juiste kleding loopt.

Voor de kledingmaten moet je echt even met een centimeter aan de slag omdat die niet alle dagen gevraagd worden. Er zijn soms ook verschillen tussen buitenlandse maten en de Nederlandse. Een confectiemaat wil meestal nog wel lukken maar er worden soms hele specifieke gegevens verlangd. Gelukkig vind je op internet (Youtube) heel veel filmpjes waarin ze uitleggen hoe je de juiste maat kunt opnemen. Heb je vragen over specifieke kenmerken dan kun je altijd aan het castingbureau vragen wat ze daarmee bedoelen.

Het advies is om deze informatie ergens bij elkaar te zetten waar je ten alle tijde op kunt terug vallen. Soms wordt ineens gevraagd naar je jeansmaten of je boordomvang en niet iedereen heeft dat meteen in zijn hoofd zitten

 

Links een voorbeeld van een kledingkaart die wordt gebruikt bij het voorbereiden van de kostuums voor een film. Soms worden er ook nog zaken gevraagd als boordmaat bijvoorbeeld.